27-29 September 2022: Casa dels Entremesos, Barcelona
International Conference ‘Listening to Confraternities’
Programme:
27 September 2022
Tess Knighton (ICREA/UAB): Introduction: ‘On Listening to History’
Nicholas Terpstra (University of Toronto): Keynote: ‘Sounds of Body and Spirit: Sense, Space and Motion in Confraternities’
Germán Navarro (Universidad de Zaragoza), ‘Música y canto en las cofradías medievales de la Corona de Aragón’
Gisela Coronado (UNMdP/UNICEN/CONICET), ‘Una aproximación sensorial a la Cofradía de Arrieros, Recueros y Mercaderes de Atienza desde la Baja Edad Media hasta la temprana modernidad’
Clara Bejarano (Universidad de Sevilla), ‘Música y culto en el hospital de la Caridad de Sevilla en la Edad Moderna’
Elisa Lessa ‘Universidade do Minho, Braga): ‘The musical legacy of black confraternities in Portugal in the sixteenth and seventeen centuries: a review of historical sources’
Magnus Williamson (University of Newcastle): ‘Crown, town and gown: recently rediscovered confraternity records from Tudor England’
Sarah Ann Long (Michigan State University): ‘The cultural context of devotions for St. Mary Magdalene in the Confraternity of Our Illustrious Lady at ‘s-Hertogenbosch’
Ana López Suero (KU Leuven): ‘The musical patronage of the Cofradía de Nuestra Señora del Rosario of Antwerp in the seventeenth century’
Erika Honisch (Stonybrook University, NY): ‘The musical incursions of a central European Redemption Confraternity’
28 September 2022
Jaume Ayats (Universitat Autònoma de Barcelona) & Anna Costal (ESMUC): ‘Els confrares de Calvi (Còrsega) entren a la Setmana Santa’
Antonio Ruiz Caballero (Escuela Nacional de Antropología e Historia, México): ‘Polifonías de tradición oral en México y los colectivos que las practican: cantorías, cofradías y comunidades sonoras’
Ascensión Mazuela-Anguita (Universidad de Granada): ‘Música y estudiantes en la academia y cofradía de Santo Tomás de Barcelona (1588)’
Andrea Puentes-Blanco (IMF–CSIC): ‘Música y devoción mariana en la Barcelona de la temprana Edad Moderna: la Real Cofradía de la Inmaculada Concepción de María’
Ferrán Escrivà-Llorca (Universitat Internacional de València): ‘La contribució del Centenar de la Ploma y la Confraria de Sant Jordi al paisatge sonor de la València tardo-medieval y moderna (1487-1610)’
Noel O’Regan (University of Edinburgh): ‘Corporations or Confraternities? Strategies Adopted by Artisan Groups in Response to Pressures Arising from the Catholic Reformation’
Emilie Corswarem (Université de Liège): ‘National Churches and Roman Soundscape: The Contribution of a Crown-Cardinal’
Konrad Eisenbichler (University of Toronto): ‘Music and Noise: The Sounds of a Youth Confraternity in Renaissance Florence’
Xavier Torres (Universitat de Girona): ‘¿Quién escuchaba oratorios? Música patricia y hermandad en la Bolonia de fines del siglo XVII’
29 September 2022
Tess Knighton (ICREA/UAB): ‘“Since everything is for the greater glory of divine worship”: The Resonance of Confraternities in the Parish Church of Santa Maria del Pi in the Sixteenth and Early Seventeenth Centuries’
Bernat Cabré (FICTA): ‘La Confraria de la Santa Espina de l’esglesia del Pi de Barcelona al segle XVII. Un nou context per a un vell repertori’
Jordi Sacasas (Arxiu de Santa Maria del Pi): ‘Música, arte y culto en la Barcelona de finales del siglo XVII. Las 40 Horas de Santa Maria del Pi (1691)’
Sergi González González (Universidad Internacional de La Rioja–UNIR): ‘Escuchando Tarragona: cofradías y procesiones posttridentinas en el siglo XVI’
Juan Ruiz Jiménez (Real Academia de Bellas Artes de Granada): ‘Cartografía digital de las cofradías granadinas y su impacto sónico urbano en la Edad Moderna’